Czym jest Indeks Glikemiczny?

Autor: Ola Nowak — Sierpień 24, 2013

Coraz częściej stosowana metodą w odchudzaniu jest odejście od liczenia kalorii na rzecz spożywania produktów o niskim indeksie glikemicznym (IG).

Czym zatem jest IG?

Indeks glikemiczny określa procentowy wzrost stężenia glukozy we krwi po spożyciu 50 gram węglowodanów, przy czym za podstawę skali o wartości 100% przyjęto czystą glukozę. Mówiąc inaczej jest to klasyfikacja produktów żywnościowych na podstawie ich wpływu na poziom glukozy we krwi w 2-3 godziny po ich spożyciu. Indeks glikemiczny dotyczy tylko węglowodanów, ponieważ tłuszcze i białka nie powodują wysokiego wzrostu poziomu glukozy. Im wyższa wartość IG danego produktu, tym wyższy poziom cukru we krwi po jego spożyciu. Produkty o wysokim indeksie powodują zarówno wysoki szczytowy poziom cukru we krwi, jak i szybki jego spadek.

Jaka jest zaleta spożywania produktów o niskim IG?

Przede wszystkim, dzięki powolnemu przyswajaniu i stopniowemu wzrostowi oraz spadkowi poziomu cukru we krwi po spożyciu produktów o niskim indeksie glikemicznym, można łatwiej kontrolować poziom cukru we krwi u osób chorych na cukrzycę. Jednak również w przypadku osób zdrowych jest to zalecane, ponieważ powoduje mniejsze wydzielanie insuliny, a wolne przyswajanie pozwala ograniczyć napady głodu. Najkorzystniejsze do spożycia są produkty, których IG nie przekracza 60. Różne źródła podają różne wartości IG w zależności od warunków badań testowych. Najprościej korzystać właśnie z gotowych baz indeksów glikemicznych dla poszczególnych produktów.

ig

Źródło: www.virtualcabinetofbeauty.blogspot.com

Co spożywać na diecie o niskim IG?

Dieta odchudzająca o niskim indeksie glikemicznym powinna zawierać nasiona roślin strączkowych, bogate w błonnik warzywa i owoce, produkty zbożowe z pełnego przemiału, niskotłuszczowe produkty mleczne, chude mięso, drób i ryby najpopularniejsze znane w Polsce diety opierające się na niskim IG to Metoda Montignaca oraz dieta South Beach.

Reklama: