O czym pamiętać przygotowując się do maratonu?

Autor: Redakcja — Kwiecień 16, 2014

Kąty Wrocławskie, Dębno, Warszawa, Łódź, Bydgoszczy, Sątopy k. Nowego Tomyśla, Wtelno k. Bydgoszczy – między innymi w tych miejscach Polski regularnie odbywają się biegi na dystansach maratonowych. Z roku na rok przybywa osób, które biorą w nich udział. Jeśli i Ty chciałbyś być uczestnikiem tego ponad czterdziestokilometrowego biegu, podczas treningów musisz koniecznie pamiętać o kilku żelaznych zasadach. Jakich? O tym poniżej.

maraton

Dieta

Dla biegacza, zwłaszcza tego długodystansowego, najważniejsza powinna być dieta. Jedzmy regularnie, ale w mniejszych ilościach, dokładnie gryząc każdy kęs. Przed treningiem nie jedzmy wcześniej przez około 2 h, za to więcej pijmy.

Ubranie

Bez dobrych butów podczas biegu ani rusz. I nie chodzi tu tylko o naszą wygodę, ale i o bezpieczeństwo, które zostanie zapewnione poprzez odpowiednią amortyzację stopy. But musi być więc dopasowany zarówno do typu podbicia naszej stopy, jak i do nawierzchni, po której planujemy biec. Pozostałe elementy stroju nie mogą krępować ruchów, za to muszą gwarantować ciału możliwość oddychania. Panie muszą też zadbać o jak najlepszy stanik sportowy.

Przygotowanie

Maratonu nie przebiegnie się, jeśli wcześniej nie będzie się do niego odpowiednio przygotowywać pod względem kondycyjnym. Treningi muszą być regularne i systematyczne. Najlepiej, jeśli wykonujemy je kilka razy w tygodniu, dzięki czemu nasze ciało przyzwyczai się do długotrwałego wysiłku. Uważajmy jednak na przetrenowanie – jeśli nasze ciało mówi, że powinniśmy przestać biec, odpuśćmy sobie na jakiś czas.

Ból

Ból jest nieodłącznym elementem treningu wysiłkowego. Jeśli jednak utrzymuje się on także po ćwiczeniach lub jeśli jest wyjątkowo mocny – wybierzmy się na konsultację do lekarza sportowego lub do zwykłego lekarza pierwszego kontaktu. Oceni on źródło dolegliwości i zaleci odpowiednie leki, a także odpowiednio długą przerwę w ćwiczeniach

Reklama: