Dieta bez cukru

Autor: Justyna Jucha — Listopad 05, 2015

Wiele osób kojarzy zapewne hasło, że cukier krzepi czyli dodaje energii i siły. Kiedy ono powstało,  jeszcze jednak nie wiedziano, że cukier to biała śmierć, co potwierdzają wieloletnie badania nad wpływem cukru na ludzki organizm. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia, w ciągu jednego dnia powinniśmy spożywać cukier w ilości maksymalnie 10% dziennej dawki energii dla danej grupy osób. I oczywiście nie chodzi tu tylko o cukier w czystej postaci, ale również ten zawarty w różnych produktach spożywczych, także w postaci cukrów ukrytych w żywności przetworzonej. I wcale nie muszą to być produkty z kategorii słodyczy – cukier ukrywa się nawet w keczupie i tego typu produktach przybierając przy tym różne nazwy – syrop z agawy, syrop fruktozowy, glukozowy lub glukozowo-fruktozowy, glukoza, laktoza, dekstroza czy melasa.

iclipart.com

iclipart.com

Jakie mogą być efekty nadmiernego spożywania cukru? W pierwszej kolejności nadwaga i otyłość, do tego insulinooporność, cukrzyca czy chociażby próchnica zębów, a to jedynie wierzchołek góry lodowej. Warto ograniczyć cukier w pożywieniu i zastąpić go czymś innym. Zatem co możemy dodawać do potraw zamiast cukru? Na rynku dostępne są dwa rodzaje substancji zastępczych dla cukru białego czyli sacharozy. Są to słodziki – syntetyczne i naturalne. Wśród tych syntetycznych prym wiedzie aspartam. Zaletą tego słodzika jest to, że nie jest drogi i nie zmienia smaku potraw, jednak nie jest do końca bezpieczny ponieważ jego długotrwałe spożywanie, jak w przypadku spożywania cukru białego, uzależnia. Drugi typ to słodziki naturalne i tu najpopularniejsze są dwa pochodzenia roślinnego – stewia oraz cukier brzozowy czyli ksylitol. Najlepszym chociaż jednocześnie najdroższym wyborem jest ostatni z listy – ksylitom. Można go obrabiać termicznie bez uszczerbku na słodkości, a ciasta na tym słodziku są równie smaczne jak na zwykłym cukrze, a o niebo zdrowsze.

Reklama: