Dieta dla kulturystów

Autor: Justyna Nowak — Styczeń 16, 2013

Aby zwiększyć masę ciała i poprawić muskulaturę należy spożywać odpowiednią ilość białek, węglowodanów i tłuszczy. Najlepiej, żeby białka pochodziły z chudego mięsa, ryb, produktów mlecznych takich jak kefir lub jogurt, jajek oraz proszków proteinowych. Cenne węglowodany to te pochodzące z pieczywa, płatków, kasz, makaronów, a także z roślin strączkowych, warzyw, owoców i produktów mlecznych. W czasie stosowania tego typu diety najlepsze będą tłuszcze nienasycone z oliwy z oliwek, oleju rzepakowego, awokado i orzechów.

źródło zdjęcia: kulturystyka.fit.pl

Oczywiście należy spożywać je w odpowiednich proporcjach. W fazie wykonywania treningów zwiększających siłę należy spożywać 30% białka, 50% węglowodanów i 20% tłuszczy. Z kolei w tzw. fazie wzrostu posiłki powinny składać się z 25% białek , 60% węglowodanów oraz 15% tłuszcze. W fazie odchudzania pożądane wartości to: białka 45%, węglowodany 45%, tłuszcze 10%. W czasie regeneracji należy ułożyć posiłki tak, aby zawierały 15% białek, 60% węglowodanów oraz 25% tłuszczy.

Pamiętaj!

Stosując dietę na przyrost masy mięśniowej trzeba pamiętać o jedzeniu odpowiednio zbilansowanych 5-7 posiłków dziennie. W ten sposób przyspieszy się przemianę materii, a także przyswajalność substancji odżywczych.

Ważne też, żeby pić 3 do 5 l niegazowanej wody.

Poza tym godzinę lub 2 przed treningiem trzeba dostarczyć organizmowi węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym, co spowoduje powolny i wzrost poziomu cukru .

Zaraz po ćwiczeniach trzeba zaaplikować sobie aminokwasy takie jak leucyna, izoleucyna i walina. Dzięki nim mięśnie szybciej się rozwiną.

Po ćwiczeniach w przeciągu pół godziny dobrze jest wypić odżywkę węglowodanową lub zjeść posiłek z dużą ilością tych składników. Do tego warto dodać dawkę keratyny.

Błędem jest spożywanie jednorazowo dużej ilości białka, a organizm nie jest w stanie wchłonąć naraz więcej niż 50 g. Lepiej więc rozłożyć dawki na kilka porcji.

źródło zdjecia: fitness.wp.pl

źródło: slimdown

 

Reklama: