Dieta Dukana

Autor: Michał Wrona — Grudzień 18, 2012

Dieta doktora Pierra Dukana, zwana także dietą proteinową lub białkową, jest wymagającym, ale przy tym kompleksowym zestawem zaleceń i porad. Dzieli się ona na cztery etapy, z których każdy ma inną długość i surowość. Głównym celem tej diety jest zrzucenie zbędnych kilogramów poprzez stosowanie się do bardzo precyzyjnych wskazówek. Przebrnięcie od pierwszego do ostatniego dnia kuracji nie powinno więc nadwyrężać naszej motywacji i determinacji.

dr Pierre Dukan
źródło: smh.com.au

Pierwsze dwie fazy diety to czas przeznaczony na zrzucanie zbędnych kilogramów. Są to części najbardziej wymagające i najbardziej restrykcyjne. Kolejne dwa etapy to z kolei utrwalenie osiągniętej wagi i jej stabilizacja. Zapewniają one ochronę przed wystąpieniem efektu jo-jo. W pierwszej i drugiej fazie zaleca się spożywanie dwóch łyżki otrąb owsianych dziennie, co wspomoże odpowiednią pracę jelit. W fazie trzeciej i czwartej należy jeść minimum trzy łyżki otrąb dziennie.

Cztery fazy diety Dukana
źródło: theculturaldish.blogspot.com

Faza pierwsza – uderzeniowa (ataku)

Trwa około pięciu dni i polega na dostarczeniu organizmowi jak największej ilości protein. W tym czasie stosuje się czysto proteinową kurację. Menu opieramy o chude mięso (najlepiej z grilla bądź piekarnika) i drób (bez skórki) oraz chude wędliny z drobiu. Wraz z nimi spożywamy chudy nabiał, podroby, ryby, owoce morza i jaja. Uzupełnieniem jadłospisu mogą być ogórki kiszone, przyprawy (zwłaszcza ostrzejsze, pobudzające trawienie), musztarda, ocet oraz sól (w minimalnych ilościach). Spożywanie produktów spoza tej listy jest surowo zabronione. Z płynów, których powinniśmy przyjmować dziennie około 1,5-2 l, zaleca się przede wszystkim wodę. Dopuszczalne są jednak także kawa, herbata i zioła.

Faza druga – naprzemienna (stałej szybkości)

Tytułową naprzemienność osiąga się poprzez stosowanie przez pięć dni diety z fazy pierwszej, a przez kolejne pięć dni – diety wzbogaconej. Jadłospis wzbogacony zawiera dodatkowo gotowane bądź surowe warzywa, zwłaszcza: pomidory, szparagi, sałatę, ogórki, grzyby, szpinak, rzodkiewki, kapustę, seler, cykorię, bakłażany, paprykę, marchew, buraki, szparagi oraz bakłażany. Długość trwania fazy drugiej obejmuje czas sięgający momentu uzyskania pożądanej wagi. U jednych będzie to krócej, u innych – nawet do kilku miesięcy.

Faza trzecia – utrwalenia

Utrwalenie pozwala na utrzymanie osiągniętej wcześniej wagi poprzez utrwalenie prawidłowych nawyków żywieniowych. To właśnie ta faza ma największy wpływ na ochronę przed efektem jo-jo. Każdy zrzucony kilogram powinien odpowiadać dziesięciu dniom utrwalenia. DO codziennego menu dodajemy chleb pełnoziarnisty (do dwóch kromek na dzień), ser (do kilku plasterków na dzień), makaron, ryż i ziemniaki (jeden z wymienionych produktów, do dwóch razy w tygodniu), pieczeń z polędwicy wieprzowej oraz owoce zawierające mniej cukru (a wiec nie banany, winogrona i czereśnie). Dwa razy na tydzień dozwolone jest spożycie pełnego, dwudaniowego obiadu z przystawką i kieliszkiem czerwonego wina. Jednak po takim działaniu na jeden dzień należy wrócić do pierwszego, najsurowszego etapu diety.

Faza czwarta – stabilizacji

Na tym etapie posiadamy już idealną sylwetkę i to, o co powinniśmy zadbać, to zachowanie jej przez jak najdłuższy czas. Czas trwania tej fazy to jeden dzień każdego tygodnia do końca życia. Przez jeden dzień w tygodniu należy powrócić do fazy uderzeniowej. Przez pozostałe dni śniadania powinny być bogate w nabiał (jajka, twarogi, jogurty, maślanki etc.), a do kawy i herbaty zdecydowanie odradza się dosypywanie cukru. Pożegnajmy się też z wszelkimi słodyczami. Jedynym wyjątkiem są ciasteczka owsiane, na które można pozwolić sobie tylko okazjonalnie. Poza tym jemy dowolne produkty w normalnych, utrwalonych w fazie trzeciej odstępach czasowych.

Oficjalna, polskojęzyczna strona diety Dukana, znajduje się pod adresem:  www.dietadukan.pl

Reklama: