Dieta na stres

Autor: Marzena Sosnowska — Listopad 22, 2013

Stres towarzyszy większości z nas przez większość życia. Ponieważ jest on zabójczy dla organizmu, na różne sposoby próbujemy sobie z nim radzić oraz jemu zapobiegać, bo to stan naszego umysłu wywołany codziennymi obowiązkami i problemami. Jednak jako stan umysłu, stres również wpływa na nasze ciało i jego kondycję i to niestety w sposób negatywny. Aby rozładować napięcie i nieco się wyciszyć sięgamy po różne środki – sesje jogi, treningi, spacery z psem. A można na co dzień bez większego wysiłku walczyć ze stresem – jego objawami i skutkami poprzez odpowiednie odżywianie się. Za pomocą bowiem właściwej diety można wpływać także na własny nastrój. Wystarczy wiedzieć, jakich produktów unikać, a jakie należy wprowadzić do codziennego jadłospisu. Tym bardziej warto opracować dla siebie taki zdrowy jadłospis, ponieważ zła dieta połączona z długotrwałym stresem jest najczęstszą przyczyną zespołu chronicznego zmęczenia.

Czego unikać w diecie antystresowej?

W pierwszej kolejności należy zrezygnować z hektolitrów kawy, jakie codziennie wypijamy dla poprawienia ciśnienia i naszej efektywności. Jednak zawarta w kawie kofeina, jeśli dostarczymy jej w nadmiarze, będzie miała niekorzystny wpływ na krążenie i układ nerwowy. Kofeina działa podobnie jak zjedzenie kawałka czekolady – po chwilowym ożywieniu, szybko słabniemy, a do tego stajemy się rozdrażnieni i niespokojni. Koło się niejako zamyka, bo za łagodzenie stresu odpowiedzialne są m.in. witaminy B, C i minerały typu magnez i cynk, a pijąc kawę ograniczamy ich przyswajanie w organizmie.

Źródło: yinyangcoaching.pl

Źródło: yinyangcoaching.pl

Należy też zrezygnować, najlepiej w ogóle, z picia alkoholu, który tylko pozornie poprawia nastrój, wpływając czasowo na ośrodkowy układ nerwowy, spożywany w większych ilościach go nawet uszkadza.
Powinniśmy również zrezygnować, albo przynajmniej ograniczyć spożycie produktów zawierających rafinowany cukier i tłuszcze nasycone, a takie znajdują się w większości słodyczy, ciastek, chipsów czy jedzeniu typu Fast food. Podobnie jest z napojami słodzonymi.

Co zatem warto wprowadzić do codziennego menu?

Najważniejsze są produkty, które nie dość, że złagodzą nasze napięcie, to jeszcze zawarte w nich składniki dodadzą nam energii do działania. Stres wpływa destrukcyjnie na cały nasz organizm, obniżając odporność, powodując niestrawności, problemy ze skórą, wypadanie włosów, bóle głowy, migreny, a także zaburzenia pracy serca. Dlatego powinniśmy wprowadzić do diety owoce, takie jak banany, zawierające aminokwas znany jako tryptofan, który jest prekursorem serotoniny – hormonu szczęścia. Sprzyjać nam będą również wszelkie cytrusy, bogate w witaminy i cukry proste.

Źródło: pookcook.blogspot.com

Źródło: pookcook.blogspot.com

Z kategorii warzyw postawić należy na ziemniaki i buraki, bogate w witaminy z grupy B i minerały takie jak mangan i potas, jednocześnie obniżając ciśnienie i regulując pracę serca. Rośliny strączkowe zawierające dużo cynku i fosforu będą skutecznie łagodzić stres, ale również regulować centralny układ nerwowy.

Źródło: www.compu.pl

Źródło: www.compu.pl

Do antydepresantów należą także ryby morskie bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, które wzmacniają odporność i chronią przed depresją. Wtóruje im chude mięso drobiowe, które stanowi źródło witamin z grupy B i tyrozyny.

Reklama: