Dieta zielona

Autor: Michał Wrona — Grudzień 28, 2012

Zielony – kolor nadziei i nowego życia od teraz powinien się kojarzyć także z odchudzaniem. Barwa ta jest bowiem podstawą tak zwanej „zielonej diety”. Jej stosowanie pomaga oczyścić organizm ze szkodliwych toksyn, pozytywnie wpływa na procesy trawienne, stabilizuje poziom ciśnienia krwi i wzmacnia cały organizm.

źródło: urodaizdrowie.pl

W jadłospisie przypisanym do zielonej diety znajdują się przede wszystkim zielone warzywa, które znane są z posiadania bogactwa witamin A, E, K, C i B, a także kwasu foliowego, żelaza, magnezu, fosforu oraz beta karotenu. Barwniki roślinne, w tym zielony, to również korzystne działanie jeśli chodzi o transportowanie na cały organizm witamin, azotu i tlenu.

Inną zaletą zielonej barwy roślin jest obecność chlorofilu pochłaniająceho energię słoneczną. Co więcej, chlorofil to też wzmacnianie czerwonych krwinek, podnoszenie ogólnej odporności ciała oraz ochrona przed destrukcyjnym działaniem wolnych rodników.

źródło: urodaizdrowie.pl

Powyższe cechy wyróżniają niemal wszystkie zielone warzywa. Jednak część z tych roślin ma też dodatkowe, indywidualne działanie. Dlatego też dieta zielona powinna być maksymalnie różnorodna.

Poniżej znajduje się lista dziesięciu przykładowych warzyw wraz z ich najważniejszymi zaletami.

  • Sałata jest pomocna w przyspieszaniu przemiany materii.
  • Szinak to bomba witaminowo-mineralna. Znajdziemy w nim nie tylko wszystkie witaminy, ale też jod, kwas foliowy czy żelazo. Dzięki temu szpinak pomaga w zwalczaniu anemii oraz wspomaga profilaktykę nowotworową.
  • Rzerzucha to warzywo z dużą ilością jodu (zalecany osobom z chorobami tarczycy), chromu (zalecany cukrzykom), żelaza, siarki, wapnia oraz witamin C, A, B3, PP i E.
  • Natka pietruszki to witaminy A, C, PP, B, E, D i K, a także wapń, kwas foliowy, potas, magnez i żelazo. Dzięki takiej zawartości natka polecana jest w zapobieganiu anemii oraz krzywicy, oczyszczaniu krwi i usuwaniu nadmiaru wody z organizmu.
  • Szczypiorek to witaminy C, B1 i B2 oraz kwas foliowy, karoten, kwas krzemowy, potas, chlor i wapń. Składniki te wpływają na pobudzenie apetytu, ułatwienie trawienia i mają lekkie działanie przeczyszczające.
  • Koperek to przede wszystkim witamina C i beta-karoten, a więc lepsze trawienie i przyswajanie pożywienia, a także działanie wiatropędne.
  • Seler naciowy cechuje głównie działanie oczyszczające organizm.
  • Kapusta zawiera witaminy C i A, a więc również oczyszcza organizm.
  • Ogórki znane są z tego, że usuwają nadmiar wody z organizmu.
  • Cukinia to natomiast ułatwienie trawienia.

    źródło: onet.pl

Powyższe warzywa są przykładowymi, które mogą znaleźć się w zielonej diecie. Im jednak będzie więcej ich rodzajów, tym lepiej. Dobrze, jeśli do jadłospisu dodamy też świeże zioła, takie jak bazylia czy mięta. Szukając inspiracji na dania warzywne warto odwiedzić Pichcenie.pl.

Przykładowe dzienne menu dla diety zielonej:

  • śniadanie – szklanka zielonej herbaty, małe pudełko serka ze szczypiorkiem, jedno-dwa kiwi;
  • obiad – szklanka zielonej herbaty, zupa-krem brokułowy; sałatka warzywna z piersią z kurczaka;
  • kolacja – jedna kromka ciemnego chleba, surówka warzywna.

Reklama: