Domowy chleb – smaczny i zdrowy

Autor: Ola Nowak — Styczeń 02, 2014

Dla wielu osób dbających o figurę czy wręcz odchudzających się, dużym problemem jest rezygnacja ze spożywania pieczywa pszennego. Tym bardziej, że często oferowane w sklepach pieczywo tzw. ciemne pozostawia wiele do życzenia jeśli chodzi o jego skład i niekoniecznie jest zdrowe i dietetyczne. Najlepszym rozwiązaniem problemu jest samodzielne pieczenie chleba w domu. I wcale nie jest tu konieczna droga maszyna do wypieku – wystarczą zwykłe brytfanki na ciasto i piekarnik. Jak zatem taki pyszny chleb upiec?

Źródło: www.iclipart.com

Źródło: www.iclipart.com

Składniki:

  • 0,5 kg mąki
  • 1 łyżka soli
  • 7 g drożdży instant
  • dodatki – siemię lniane, słonecznik, płatki owsiane
  • 2 szklanki ciepłej wody

Sposób przygotowania:

Suche składniki z powyższej listy mieszamy dokładnie, a następnie dodajemy do nich wodę i znowu mieszamy. Można z powodzeniem użyć do tego miksera – będzie szybciej i dokładniej. Tak wymieszany zaczyn zostawiamy pod przykryciem, w ciepłym miejscu na około 40 do 60 minut. Należy przy tym pamiętać, że ciasto będzie rosło, więc naczynie w którym je zostawiamy musi być odpowiednio duże. Po zadanym czasie i wyrośnięciu ciasta na chleb, mokrą metalową łyżką (zmoczenie wodą zapobiega przyklejaniu się ciasta do łyżki) lub łyżką drewnianą przekładamy do formy – może to być forma prostokątna, typowa „blacha”, lub też jedna duża lub dwie mniejsze „keksówki”. Zostawiamy ciasto na kolejne 30-40 minut pod przykryciem. Po tym czasie górę chleba posypujemy dodatkami z listy – według uznania. Przygotowane foremki z ciastem wkładamy do nagrzanego do 240 stopni Celsjusza piekarnika. Po pięciu minutach zmniejszamy temperaturę na 200-210 stopi Celsjusza i pieczemy przez około 45-50 minut. Po upieczeniu chleba i wyłączeniu piekarnika, zostawiamy go w nim jeszcze na około 5-10 minut. Wyjmujemy potem chleb z piekarnika i z foremki, kładziemy na metalowej kratce do odparowania. Smacznego!

 

Reklama: