Jak prawidłowo wykonywać brzuszki?

Autor: Ola Nowak — Grudzień 04, 2013

Nie ma chyba osoby, która nie wiedziałaby na czym polega ćwiczenie zwane „brzuszkami”, ponieważ jest to jedno z najczęściej i najchętniej wykonywanych ćwiczeń – czy to w klubach fitness czy w domowym zaciszu. Powstały nawet specjalne urządzenia ułatwiające prawidłowe wykonywanie tego ćwiczenia, powstała też tzw. 6 Wadera, która jest swego rodzaju wariacja na temat „brzuszków”. Jednak to na pozór proste ćwiczenie, aby było skuteczne, czyli pozwalało na kształtowanie i wzmacnianie mięśni brzucha, musi być prawidłowo wykonywane. W innym przypadku nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, a do tego może nam zaszkodzić – np. przyprawiając o ból czy nadwyrężenie kręgosłupa.

Jak zatem ćwiczyć prawidłowo, żeby dało to efekty, a nie spowodowało urazów i dyskomfortu? Po pierwsze musimy mieć na uwadze, że brzuszki nie są ćwiczeniem pozwalającym spalić tkankę tłuszczową, tylko takim, które wpływają na mięsnie brzucha. Po drugie kręgosłup w trakcie tego ćwiczenia jest narażony na przeciążenia, ponieważ mięsień prosty brzucha, na który działa to ćwiczenie nie stabilizuje kręgosłupa, zatem najpierw należałoby wzmocnić mięśnie lokalne okolic miednicy i lędźwi, a dopiero później skupić się na mięśniu prostym jako globalnym. W ten sposób zapewnimy sobie bezpieczeństwo.

Aby brzuszki wykonywać optymalnie, przede wszystkim pod kątem bezpieczeństwa, ale także ich skuteczności, nie możemy zapominać o oddychaniu w czasie ćwiczenia. Jeśli wstrzymujemy oddech, powoduje to wzrost ciśnienia w krążku międzykręgowym, a tym samym zwiększa znacząco ryzyko kontuzji. Nie bez znaczenia jest również ułożenie rąk, które powinny znajdować się z przodu na klatce piersiowej lub być skierowane do góry, ale w kierunku ruchu, który wykonujemy tułowiem. Ułożenie rąk na karku, które często się spotyka jest szkodliwe bo można w ten sposób nadwyrężyć mięśnie szyi.

zrzucbrzuch.blogspot.com

zrzucbrzuch.blogspot.com

W ćwiczeniu nie można również obciążać mięśnia biodrowo-lędźwiowego, bo to działa tak samo jak wstrzymywanie oddechu. Aby zatem tego nie robić, trzeba ustawić stopy płasko na podłożu i mocno wciskać je w dół. Sam ruch w tym ćwiczeniu powinien być wykonywany do góry w kierunku sufitu a nie do przodu w kierunku kolan. I ostatnia kwestia – nie należy przesadzać z ilością brzuszków – nie przyspieszy to aż tak znacznie efektu w postaci pięknej rzeźby brzucha, może natomiast doprowadzić do nadwyrężenia kręgosłupa i przeciążenia.

 

Reklama: