Co jeść, żeby nie mieć suchej skóry?

Autor: Michał Wrona — Kwiecień 24, 2014

Często mimo używania balsamów i kremów nawilżających skóra pozostaje sucha i brakuje jej elastyczności. W tym wypadku przyczyn takiego stanu trzeba upatrywać w tym co daje się jej od środka. Nawet najdroższe kosmetyki nie zastąpią bowiem składników, o których mowa będzie w tekście.

wPicie płynów to podstawa

Najlepszym sposobem na nawilżenie jest picie dużej ilości wody. Oprócz niej można spożywać również herbatę, kawę czy soki, ale bez dodatku cukru. Ważne, aby w ciągu dnia przyjmować około 1,5 l płynów. Więcej w czasie aktywności fizycznej.

Ważne kwasy tłuszczowe

Choć przyjmuje się, że tłuszcze powodują tycie bez dobrych nienasyconych kwasów tłuszczowych nie dostarczy się organizmowi energii, witamin, a skóra będzie w złej kondycji. Całkowity brak tłuszczu sprawi, że ściany komórkowe tracą wilgoć i staja się cienkie. Ograniczyć najlepiej więc nasycone obecne na przykład w wędlinach, mięsie, ciastach lub tłustej śmietanie. Z kolei zwiększyć ilość nienasyconych kwasów (zwłaszcza omega-3), które znajdzie się w olejach roślinnych, oliwie z oliwek, pestkach dyni i słonecznika, awokado, orzechach oraz tłustych rybach morskich.

Witaminy i minerały

Zniszczoną, suchą skórę szybko zregeneruje cynk. Dodatkowo zapobiegnie jej podrażnieniom w przyszłości. Warto więc jeść produkty bogate w ten minerał. A za bazowe można potraktować ostrygi, fasolę, indyka, kraby i chudą wołowinę. W diecie nie powinno zabraknąć też witaminy A. Oprócz właściwości nawilżających posiada także regeneracyjne i łagodzące. Bogate w nią są między innymi marchew, słodkie ziemniaki i dynia oraz inne jesienne warzywa sezonowe. Witamina E nie bez powodu nazywana jest witaminą młodości. Pomaga utrzymać naturalną wilgoć skóry, jest antyoksydantem oraz chroni przed promieniowaniem UV. Znajdzie się ją na przykład w orzechach, awokado, ziarnach, kiełkach pszenicy lub zielonych warzywach liściastych.

j

Owoce i warzywa pełne wody

Podobno 20% wody dostarczamy organizmowi z żywności, dlatego aby uzupełnić jej niedobory dobrze jeść warzywa takie jak ogórki, selery, buraki czy marchew. Poza tym owoce truskawki, jabłka, morele, brzoskwinie, pomarańcze, ananasy i kiwi. Składają się bowiem w około 85% z wody.

Reklama: