Na czym polega efekt jojo i jak mu przeciwdziałać?

Autor: Ola Nowak — Kwiecień 27, 2013

Kto chociaż raz w życiu próbował się odchudzać zapewne wie, że ważne, ale i niezwykle trudne jest utrzymanie trwałych efektów tego procesu. Schudnąć szybko i dużo jest relatywnie łatwo, jednak po zakończeniu diety utrzymanie właściwej wagi po tak przeprowadzonej – szybkiej i drastycznej kuracji odchudzającej jest często zadaniem przerastającym daną osobę.
Dużo łatwiej jest jeśli odchudzamy się powoli, stosując racjonalną dietę, nie głodzimy organizmu. Aby efekt takiej kuracji przyniósł pożądane efekty długoterminowe trzeba zwyczajnie zmienić swoje podejście do jedzenia, odżywiać się prawidłowo i przede wszystkim nie głodzić. W innym razie czekają nas wahania masy ciała. Efekt taki ma swoją nazwę – efektu jo-jo.

Czym jest efekt jo-jo?

Ma on związek z tym, że w czasie stosowania diet, obniża się tempo przemiany materii, będąc reakcją organizmu na zmniejszenie dostarczanej z pożywieniem energii. W wyniku stosowania restrykcyjnych diet obniżeniu ulegają temperatura ciała oraz ciśnienie tętnicze krwi. W związku z tym, gdy osoba odchudzająca się przestaje stosować rygorystyczną, niskokaloryczną dietę i powraca do „normalnego” odżywiania się według dawnych nawyków, organizm zapamiętuje wartość tempa przemiany materii dla wcześniejszych, ograniczonych warunków żywieniowych. Zabezpiecza się w ten sposób niejako przed kolejnym etapem diety i obniżonym dostarczaniem energii z pożywienia.

kobieta.onet.pl

Źródło: www.kobieta.onet.pl

Oprócz oczywistego efektu w postaci powracającej większej masy ciała, efekt jojo daje również dodatkowe efekty uboczne. Przede wszystkim odchudzanie trzeba zacząć od nowa, a za każdym kolejnym razem zrzucenie zbędnych kilogramów jest dużo trudniejsze, ponieważ przemiana materii trwale zwalnia. Popełniając kolejny raz te same błędy w odchudzaniu, późniejszy efekt jojo będzie jeszcze silniejszy.

Efekt jo-jo pociąga za sobą skutki zdrowotne, a nie jedynie w postaci kolejnej zmiany garderoby raz na mniejszą, raz na większą. Zwiększa się w ich wyniku ryzyko chorób serca, do tego skóra, która będzie się ciągle rozciągać, utraci swoją elastyczność i jędrność i stanie się obwisła, pełna rozstępów.

blog.daum.net

Źródło: www.blog.daum.net

Jak zapobiegać efektowi jo-jo?

Aby w przypadku stosowania diet ustrzegać się efektu jojo, przede wszystkim nie należy stosować żadnych tzw. diet cud, które skutkują dużą utratą wagi w krótkim czasie, ale pociągają za sobą bardzo duże obniżenie tempa przemiany materii. Jeśli ktoś chce lub musi schudnąć powinien robić to pod okiem lekarza, szczególnie jeśli utrata masy ciała ma być znaczna. Najlepiej natomiast nie stosować diet w dosłownym tego słowa znaczeniu, a zmienić swoje nawyki żywieniowe – co najważniejsze – na stałe. Tylko stosowanie zbilansowanego planu żywienia nie wywoła w organizmie reakcji obronnej i znacznego obniżenia przemiany materii. Poza tym należy stosować bezpieczne tempo odchudzania. Zaleca się chudnięcie około pół kilograma tygodniowo, maksymalnie jeden kilogram, a aby to zapewnić, najlepiej skorzystać z pomocy lekarza lub dietetyka, który przygotuje dla nas dokładny plan żywienia na zaplanowany okres i nauczy podstawowych prawd dotyczących tego, co jeść, kiedy i jak.

losew3.blogspot.com

Źródło: www.losew3.blogspot.com

Reklama: