Nadmiar cukru szkodzi

Autor: Ola Nowak — Marzec 27, 2014

Każdy zapewne kojarzy kultowe hasło „Cukier krzepi”, które zostało wymyślone w 1931 roku przez Melchiora Wańkowicza, na zamówienie Związku Cukrowników. Dzisiaj jednak panuje zupełnie inne przekonanie, że cukier to biała śmierć, a lepszym sloganem reklamowych dla produktów jest hasło „nie zawiera cukru”.

W 2002 r. Światowa Organizacja Zdrowia zaleciła, aby dzienna porcja spożywanych cukrów nie przekraczała 10% sumy przyjmowanych kalorii. Obecnie te wytyczne zostały podtrzymane, a WHO jednocześnie dodała, że zmniejszenie spożycia cukrów do 5 %  dziennej dawki energii przyniesie dodatkowe korzyści zdrowotne. W przypadku dorosłej osoby o prawidłowej masie ciała oznacza to około 25 g cukru dziennie czyli jakieś 5–6 łyżeczek cukru białego. 

www.iclipart.com

www.iclipart.com

W sensie chemicznym cukier to węglowodan, czyli związek organiczny, stanowiący podstawowe źródło energii podtrzymującej procesy życiowe. Natomiast w sensie spożywczym cukier to przede wszystkim sacharoza, a w dietetyce termin „cukry” używany jest na określenie cukrów prostych (monosacharydów) i dwucukrów (disacharydów) zawartych w żywności, takich jak glukoza, fruktoza, galaktoza i sacharoza, a także tzw. cukry dodane, czyli cukry dodawane do żywności przez producenta, takie jak glukoza, fruktoza, sacharoza, hydrolizaty skrobi (syrop glukozowy i fruktozowy) oraz inne wyizolowane cukry.

www.iclipart.com

www.iclipart.com

Cukry obecne są w szerokiej gamie produktów spożywczych, a ich część to tzw. cukry ukryte w przetworzonej żywności, niekoniecznie podpadającej pod kategorię słodyczy. Cukier znajdziemy prawie wszędzie – w keczupie, napojach gazowanych, słodyczach, pieczywie, jogurtach, sosach, miodzie czy owocach. Często nawet nie wiemy, że dany produkt zawiera cukier, ponieważ ukrywa się on pod takimi składnikami, jak syrop z agawy, syrop fruktozowy, glukozowy lub glukozowo-fruktozowy, glukoza, laktoza, dekstroza czy melasa. 

Nadmierne spożywanie cukrów w pożywieniu grozi nadwagą, otyłością, insulinoopornością, cukrzycą, próchnicą zębów i innymi schorzeniami. W gruncie rzeczy lista problemów zdrowotnych związanych z nadużywaniem cukrów wydaje się nie mieć końca. Wymienia się wśród nich także infekcje drożdżycowe, zakwaszenie organizmu, obniżenie ogólnej odporności, zaburzenia mineralizacji kości, powstawanie kamieni nerkowych, zapalenia stawów, zwiększenie podatności na nowotwory, osłabienie koncentracji i pamięci, a nawet zaburzenia umysłowe. Zatem nie pozostaje nic innego jak zwracać baczniejszą uwagę na to co się je i w jakich ilościach, aby ograniczyć spożycie cukrów prostych tak szkodliwych dla naszego organizmu.

Reklama: