Jak prawidłowo nawadniać organizm?

Autor: Ola Nowak — Wrzesień 18, 2014

Jedną z najczęściej wpajanych zasad sportowcom jest: „pij dużo wody”. To samo hasło popularne jest także wśród osób odchudzających się. Jednak co tak naprawdę oznacza zdrowe, prawidłowe nawadnianie? Czy wystarczy wypić 2 litry wody dziennie by nasz organizm był w pełni nawodniony?
Podczas wysiłku organizm traci wodę z potem oraz z wydychanym powietrzem. Z tego powodu dużo łatwiej może dojść do odwodnienia, które powoduje spadek wydolności fizycznej, a tym samym pogorszenie wyników sportowych. Organizm dorosłego człowieka składa się głównie z wody. Ciało kobiety zawiera przeciętnie ok. 50%, a mężczyzny – ok.64% wody. Nawet lekkie odwodnienie może powodować bóle głowy, rozdrażnienie, utratę koncentracji czy złe samopoczucie.

girl hold bottle of pure still drinking water nutrition factsOgólne zasady, które powinny być przez nas przestrzegane:

  • Regularne picie wody – liczy się to bardziej niż picie jednorazowo ogromnych ilości wody. Jesli ktoś planuje ćwiczyć nawadnianie powinno rozpocząć się już na ok. 2 godziny przed wzmożoną aktywnością (ok. 400 – 600 ml).
  • Picie ok. 2 litra wody dziennie – właśnie tylko wody tracimy przeciętnie w ciągu dnia z organizmu
  • Picie naturalnej wody mineralnej – warto przed kupnem wody zwrócić uwagę na jej skład i nazwę. Raczej starajmy się unikać wód źródlanych – dla wzmożonego wysiłku lepsze okażą się te mineralne, bowiem zawierają składniki, które wydzielane są z naszego organizmu podczas ćwiczeń.
  • Picie napojów izotonicznych – napoje te dużo lepiej wyrównują poziom wody i elektrolitów podczas wysiłku. Posiadają w sobie minerały, witaminy i węglowodany, które uwalniane są wraz z potem podczas wysiłku. Warto porównać je ze sobą, także pod względem ceny, co można zrobić np. klikając tutaj.
  • Warto pamiętać, że także nadmiar płynów może być groźny dla organizmu (np. Prowadząc do hiponatremii, czyli spadku stężenia sodu w obiegu krwi).

Reklama: