Jak przyspieszyć metabolizm?

Autor: Marzena Sosnowska — Lipiec 30, 2014

Słowo metabolizm zna prawie każdy, jednak co ono tak naprawdę oznacza? Tak naprawdę jest to ilość energii, którą organizm wykorzystuje (spala) w ciągu dnia. Odbywa się to zarówno w ruchu, jak i podczas spania (np. bicie serca). Wiele osób skarży się na tzw. „wolny” metabolizm. Jednak prawda jest taka, że nawet jeśli ktoś nie ma odpowiednich genów, może stale pracować nad swoim metabolizmem.

Oto kilka zasad, których przestrzeganie pomoże przyspieszyć metabolizm:

  • Fit woman with tape measurePrzestrzeganie odpowiedniej diety – korzystne okażą się produkty bogate w białko ( np. chude, białe mięso bądź jajka). Ich spożywanie jest szczególnie polecane na śniadania – można je połączyć z zielonymi warzywami, np. szpinakiem czy sałatą. Ponadto warto uważać także na przestrzeganie systematycznych przerw między posiłkami. Powinny być dość częste – jeśli ktoś długo nie je, organizm zaczyna wykorzystywać zapasową energię, przez co zwalnia się metabolizm. Jeśli organizm przyzwyczaja się do nieregularnych posiłków, automatycznie magazynuje nadmiar jedzenia.
  • Picie zimnej wody – dobre nawodnienie organizmu pozwala na utrzymanie ciała w równowadze oraz odpowiednie uwodnienie komórek prowadzi do sprawnych reakcji biochemicznych.
  • Wypoczęty organizm – istotny jest przede wszystkim zdrowy sen (7-8 h dla dorosłego człowieka) przy zgaszonym świetle. Organizm wtedy regeneruje swoje siły.
  • Ćwiczenia – przede wszystkim aerobik, dzięki któremu metabolizm przyspiesza się nie tylko podczas ćwiczeń, ale także długo po nich. Doskonały będzie także trening interwałowy, który mocno angażuje pracę płuc.
  • Zielona herbata – dzięki zawartości kofeiny i katechin pomaga przyspieszyć metabolizm i spalić nawet do ok. 100 kcal dziennie więcej. Warto pamiętać jednak, że nie można zalewać jej wrzątkiem, bowiem utraci wtedy swoje cenne właściwości.

Reklama: