Sałata – zielone (i nie tylko) bogactwo witamin

Autor: Ola Nowak — Grudzień 19, 2013

Sałata to warzywo idealne pod względem właściwości, które jednak ciągle cieszy się zbyt małą popularnością i uznaniem kulinarnym. A przecież wystarczyłoby trochę poszukać w książkach kucharskich, trochę w Internecie lub uruchomić własną wyobraźnię, aby na bazie różnych odmian sałaty stworzyć smaczną, a przy tym bardzo zdrową kompozycję na talerzu. Sałata to niemal sama woda, jeśli chodzi o jej masę. Z tego też względu jest często podstawą niemal każdej racjonalnej kuracji odchudzającej, ponieważ ma bardzo niewiele kalorii. Sałata zawiera za to dużo błonnika, celulozy oraz witamin – A, E, D, C oraz z grupy B, w tym zwłaszcza kwasu foliowego. Salata jest też bogatym źródłem antyoksydantów, które hamują procesy starzenia się organizmu.

Źródło: www.iclipart.com

Źródło: www.iclipart.com

Dla większości osób sałata to niemalże trawa – bezsmakowa zielenina. Wynika to z braku znajomości odmian sałaty oraz sposobów jej podawania. A odmian jest wiele – mamy do dyspozycji sałatę klasyczną, masłową, rukolę, roszponkę czy sałatę lodową. Można również dostać sałatę karbowaną czerwoną. Najlepiej sałatę jeść na surowo, pamiętając przy tym, że jej liści nie tnie się ani nie kroi tylko rwie rękoma. Dodając różne składniki jak sosy czy grzanki, a także kawałeczki mięsa, można stworzyć fantastyczne kompozycje sałatkowe – atrakcyjne zarówno dla oka, jak i dla podniebienia. Salata doskonale komponuje się z sosem winegret oraz tymi na bazie majonezu. Nie pogardzi również dodatkiem różnego rodzaju serów pleśniowych i orzechów – w szczególności sałata rzymska. Nie można przy tym zapominać dokładnym umyciu i osuszeniu sałaty – najlepiej w elektrycznej lub ręcznej suszarce do sałaty.

Reklama: