Sezon na grilla – co jeść, żeby nie tyć

Autor: Ola Nowak — Maj 12, 2013

Wraz z nastaniem ciepłych dni, w przydomowych ogródkach zagościły grille. A wraz z nimi wiele kuszących propozycji zjedzenia potraw, które niekoniecznie musza być w zgodzie ze zdrową dietą. Co zatem wybrać na grill, aby było smaczne, zdrowe i niskokaloryczne?

mon104106

źródło: amalienhof-weimar.de

Przede wszystkim warzywa – nie tylko jako przystawki do grillowanych mięs czy ryb, ale również grillowane. Najlepiej pokroić je w mniejsze kawałki, wówczas proces grillowania ich będzie krótszy, a dodatkowo nie stracą dzięki temu swoich witamin i mikroelementów. Ciekawie wyglądają podane np. w formie warzywnych szaszłyków. Świetnie do tego nadaje się papryka w dowolnym kolorze, a także cukinia, cebula, bakłażany, kabaczki.

tasty assorted grilled vegetables gourmet food

źródło: nourishinteractive.com


Jeśli lubimy mięso z grilla, najlepiej wybierać drób i to jego najdelikatniejsze części. Najlepiej zatem aby był to indyk, ewentualnie kurczak – zawsze obrane ze skóry. Jeśli ktoś woli tzw. prawdziwe mięso jak niektórzy mówią, to zaproponować można cielęcinę lub mięso z królika. Jednak ze względu na swoją cenę, nie jest ono aż tak powszechnie dostępne.

Bez względu na to, jaki rodzaj mięsa wybierzemy, dobrze jest je odpowiednio wcześniej przygotować, a dokładniej – zamarynować. W oliwie z oliwek, z dodatkiem ulubionych przypraw. Dzięki temu mięso będzie nie dość, że bardziej aromatyczne, to jeszcze do tego bardziej kruche. Dobrze, jeśli mięso może przebywać w marynacie od kilku do kilkunastu godzin.

grilled salmon and shrimps

źródło: photaki.es

Niezbyt chętnie zabieramy się za grillowanie ryb, ponieważ wydaje nam się to zbyt pracochłonne. Jednak nie jest to prawdą, ponieważ wystarczy tylko oliwa z oliwek czy sok z cytryny oraz ulubione przyprawy. Warto zaopatrzyć się w specjalne podstawki do grillowania ryb, aby nam się nie rozpadały i nie spadały z rusztu.

Chicken on the bbq

źródło: colourbox.dk

Należy pamiętać, że aby zdrowo grillować trzeba przede wszystkim ograniczyć, a nawet całkiem wyeliminować tłuste mięsa i jego przetwory, zdecydowanie także produkty konserwowane i peklowane. Unikajmy również gotowych potraw marynowanych, które w większości zawierają dużo soli lub glutaminianu sodu. Przygotowanie własnej mieszanki nie jest ani trudne, ani pracochłonne.

Reklama: