Jak się odchudzać bez efektu jojo?

Autor: Justyna Jucha — Sierpień 22, 2016

Stosowanie różnego rodzaju diet jest we współczesnym świecie zjawiskiem bardzo powszechnym. Zazwyczaj są to diety odchudzające, bo mimo trendu na zdrowy styl życia, w tym również jedzenia, wiele osób ma problem z otyłością albo przynajmniej nadwagą. Jednak rozpoczęcie diety i wytrwanie w niej to nie wszystko, ponieważ aby osiągnąć zamierzony efekt, trzeba stopniowo z takiej diety wyjść i nie dopuścić do tzw. efektu jojo. Niezwykle trudno bowiem jest utrzymać trwałe efekty swoich niekiedy wielomiesięcznych wyrzeczeń.

dieta bez efektu jojo

okazje.info.pl

Najważniejsze to zdrowe odżywianie się przez całe życie, a dieta jest dobrym kierunkiem do nabrania zdrowych nawyków w odżywianiu. Po skończonej diecie nie wolno też rzucać się ponownie na dawno niespożywane słodkości, tłuste mięsa i przekąski w stylu junk food. Tylko wtedy nie będziemy ciągle poddawani wahaniom masy ciała – naprzemiennemu chudnięciu i tyciu, najczęściej do znacznie wyższej wagi niż wyjściowa – czyli procesowi, który popularnie nazywany jest efektem jojo. Z czego wynikają takie wahania wagi? Otóż w czasie stosowania diet, spada tempo przemiany materii, co stanowi reakcję organizmu na zmniejszenie ilości dostarczanej z pożywieniem energii. Gdy zakończymy dietę, organizm próbuje się w pewnym sensie zabezpieczyć przed kolejną dietą i mniejszą dostawą energii z pożywienia, zatem przybieramy na wadze po zaprzestaniu diety i powrocie do dawnego stylu odżywiania.
Z tego względu nie zaleca się stosowania tzw. diet – cud, których efektem jest duża utrata wagi w relatywnie krótkim czasie, jednak efekt uboczny takiej diety to bardzo duże obniżenie tempa przemiany materii. Najlepszym rozwiązaniem jest odchudzanie z pomocą dietetyka lub lekarza, bo wówczas nasza dieta zostanie dopasowana do naszego indywidualnego przypadku. Ważne jest też bezpieczne tempo odchudzania, co oznacza gubienie między 0,5 a 1 kg tygodniowo. W uniknięciu efektu jojo zdecydowanie pomoże także ruch. Na początku mogą to być spacery czy jazda na rowerze, a wraz z poprawą kondycji np. zajęcia w klubie fitness.

Reklama: