Słodycze na diecie? Tak, to możliwe.

Autor: Ola Nowak — Maj 22, 2014

Dla wielu odchudzających się osób zmorą jest chęć, potrzeba czy zwyczajnie zakodowany odruch sięgnięcia po słodkie przekąski w tzw. międzyczasie.  Często nie czujemy się nawet głodni, waga zaczyna spadać, ale nachodzi nas obawa, że przez nieodpartą ochotę pochłonięcia czegoś słodkiego zniweczymy nasze dotychczasowe wysiłki i zarzucimy dietę. Wiele osób jest wręcz od cukru uzależnionych, a ten słodki narkotyk jest jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości. Zatem najlepiej z niego zrezygnować. Co jednak zrobić gdy ochota na słodycze jest silniejsza? Otóż możemy cukier zastąpić, nie rezygnując ze słodkich przekąsek.

www.megapedia.pl

www.megapedia.pl

Zamiast cukru można używać słodzików, które dzieli się na te sztuczne, jak aspartam czy acesulfam-K oraz pochodzenia naturalnego, jak coraz popularniejsza stewia czy ksylitol. Ten ostatni najczęściej otrzymuje się z soku z brzozy, a jego słodki smak jest porównywalny ze smakiem i słodyczą tradycyjnego cukru – sacharozy. Zatem zamiast łyżeczki białego cukru możemy dodać łyżeczkę ksylitolu, a efekt słodkości będzie identyczny, a do tego spożyjemy o około 40 procent mniej kalorii. Coraz częściej również kupimy na rynku słodycze i inne produkty, w których cukier zastąpiono ksylitolem. Mamy już takie gumy do żucia, cukierki, czekolady i konfitury. W składzie różnych produktów kryje się on często pod symbolem E967.

kuchnia.wp.pl

kuchnia.wp.pl

Co ważne dla łasuchów, na bazie ksylitolu można także piec, bez uszczerbku dla smaku potrawy. W przypadku innego naturalnego słodzika, jakim jest stewia wyczuwa się nieco zmieniony smak, jednak stewia jest zdecydowanie tańsza niż dość ciągle drogi i przez to nie tak dostępny ksylitol. Ksylitol nie tylko słodzi, ale także wspomaga walkę z chorobą, ponieważ ma znacznie niższy niż cukier indeks glikemiczny, co powoduje, że po jego spożyciu nie ma w organizmie znaczących wahań poziomu cukru we krwi. Dlatego wskazany jest osobom cierpiącym na cukrzycę czy choroby metaboliczne jak zespół policystycznych jajników i insulinooporność u kobiet. Oczywiście nie należy bezkarnie i bez ograniczeń spożywać ksylitolu, ponieważ jego nadmiar może też wywoływać efekty uboczne jak biegunki, niestrawność i wzdęcia. Dzieci trawią ksylitol znacznie dłużej niż dorośli, dlatego nie zaleca się podawania go lub przynajmniej wskazane jest ograniczenie jego ilości.

Reklama: