Tłuszcze w pożywieniu nie zawsze szkodzą

Autor: Ola Nowak — Maj 25, 2013

Tłuszcze czyli inaczej lipidy należą do naturalnych związków organicznych, które nie są rozpuszczalne w wodzie. Występują we wszystkich żywych organizmach, zarówno roślinnych jak i zwierzęcych. W organizmie człowieka odgrywają bardzo ważną rolę – przede wszystkim są najlepiej skoncentrowanym źródłem energii, a także wygodnym, naczelnym źródłem materiału zapasowego. Tłuszcze z pożywienia dostarczają witamin A, D, K, E oraz Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (witamina F), a do tego wchodzą w skład wielu hormonów.

Tkanka tłuszczowa chroni przed utratą ciepła, ale również zapewnia bezpieczeństwo narządom wewnętrznym zapobiegając ich uszkodzeniom i utrzymując je na właściwym miejscu. Zapasy tłuszczu stanowią również źródło dodatkowej energii, bez strat dla organizmu. To ile organizm zmagazynuje tłuszczu zależy od stosowanej przez człowieka diety czyli od jakości i ilości spożywanych pokarmów.

Rose colored fish, summer food with lemon wine marinade

Źródło: www.allhomefood.com

slevyfoods.com

Źródło: www.slevyfoods.com

Dostarczane przez tłuszcze niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe odgrywają dla organizmu ogromna rolę. Ich niedobór prowadzi do zmian skórnych, zaburzeń pracy nerek czy nawet zahamowania procesu wzrostu. Najwięcej tego typu kwasów znajduje się w takich produktach jak olej słonecznikowy, sojowy, rzepakowy i oliwa – czyli w tłuszczach pochodzenia roślinnego.
Spożycie tłuszczów wpływa również na pracę żołądka – hamują one bowiem czynności wydzielnicze tego narządu, co powoduje, że dłużej odczuwa się sytość. Tłuszcze trawione są w przewodzie pokarmowym, przy udziale enzymów trawiennych.

Ważna rola tłuszczy to udział we wchłanianiu innych składników odżywczych, takich jak np. niektóre witaminy. Jednak rola tłuszczy uwarunkowana jest również sposobem ich przyrządzania w procesie gotowania. Najmniej korzystne jest smażenie, w trakcie którego wytworzone zostają szkodliwe dla zdrowia związki. Najlepiej zatem smażyć przy użyciu takich tłuszczów, które trudniej ulegają rozkładowi, jak smalec czy olej.

www.womansday.com

Źródło: www.womansday.com

Bardzo korzystne dla zdrowia człowieka działanie mają kwasy tłuszczowe omega-3 – kwasy wielonienasycone. Najwięcej znajdziemy ich w rybach morskich. Dzięki tym kwasom, w organizmie powstaje mniej neuroprzekaźników odpowiedzialnych za powstawanie stanów zapalnych. Korzystne dla zdrowia jest spożycie produktów zawierających jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Najlepiej w postaci oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego. Dowodem na to jest kuchnia śródziemnomorska, przy której zachorowania na choroby układu krążenia i choroby nowotworowe są relatywnie mniej liczne. Numerem jednej jest tu zatem oliwa z oliwek extra virgin czyli tłoczona na zimno oraz tak samo tłoczony olej rzepakowy.

Reklama: