Czy warto włączyć do diety nowalijki?

Autor: Michał Wrona — Kwiecień 02, 2014

Nowalijki, czyli pierwsze świeże warzywa można dostać już w marcu. Mimo, że kuszą zapachem i kolorem mogą zawierać jednak wiele szkodliwych substancji. Aby szybko urosły dodaje się do nich często substancje chemiczne wspomagające ich wzrost i rozwój. Nie oznacza to jednak, że trzeba z nich zupełnie rezygnować. Kierowanie się omówionym przez nas zasadami zmniejszy ryzyko spożycia warzyw pełnych szkodliwych dodatków.fresh vegetables and herbs on a plate

Jak wybierać nowalijki?

Do nowalijek zalicza się między innymi rzodkiewkę, pomidory, ogórki, szczypiorek, sałatę, młodą marchewkę, koperek czy rzeżuchę. Wybierając je, zawsze należy zwracać uwagę na źródło ich pochodzenia. Najlepiej wybierać te z gospodarstw ekologicznych i od zaufanego rolnika. W ten sposób zyska się pewność, że dodano do nich małą ilość nawozów. Wygląd nowalijek trzeba też ocenić. Nieufność mogą wzbudzić bardzo wyrośnięte rośliny o bardzo ładnym wyglądzie. Brak jakiegokolwiek zapachu także nie świadczy o nich najlepiej. Oczywiście zawsze wskazany jest też umiar w ich spożywaniu, ponieważ nadmiar może powodować na przykład uczulenia.

Które kupować w pierwszym okresie?

Bezpiecznym rozwiązaniem na początek sezonu będzie zakup roślin rosnących nad ziemią. Najwięcej szkodliwych substancji znajdzie się bowiem pod skórką warzyw korzeniowych takich jak marchew, rzodkiewka albo burak. Przed ich spożyciem trzeba je dokładnie umyć, bo są nierzadko spryskiwane dodatkowymi substancjami, które mają pomóc zachować jędrność warzywom w trakcie transportu. Na wszelki wypadek można również obrać je ze skórki.

Reklama: